Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

250.000 οι φοιτητές για 500.000 πλήρωνε πανεπιστημιακά συγγράματα το Υπουργείο Παιδείας

ΧΟΡΟΣ εκατομμυρίων για τα συγγράμματα στηνόταν επί δεκαετίες στα πανεπιστήμια. Μπορεί οι φοιτητές που χρειάζονταν πανεπιστημιακά βιβλία να ήταν μόνο 250.000, οι αγορές συγγραμμάτων όμως γίνονταν για 500.000 άτομα! Η διαφορά αυτή πήγαινε στις τσέπες επιτηδείων που ζούσαν
εις βάρος των δημοσίων πανεπιστημίων και χωρίς έλεγχο από τις διοικήσεις τους. «Είναι απίστευτο το τι βρήκαμε εφέτος που είχαμε για πρώτη φορά μια εικόνα των φοιτητών που ζήτησαν συγγράμματα» δηλώνει η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου, μιλώντας προς «Το Βήμα». «Κανένας δεν ήλεγχε τίποτε.Σε πολλές περιπτώσεις γίνονταν μαζικές παραγγελίες βιβλίωνπου
βρίσκονταν μετά πεταμένα σε αποθήκες» τονίζει. «Τα συγγράμματα των φοιτητών κόστιζαν 80-90 εκατομμύρια ευρώ τη χρονιά» συνεχίζει. Στο ερώτημα αν υπάρχει πιθανότητα να ζητηθεί και η παρέμβαση του εισαγγελέα, η υπουργός Παιδείας απαντάει ότι «δεν έχουμε κάτι τέτοιο ακόμη. Θα ψάξουμε τα πάντα εξονυχιστικά» προσθέτει χαρακτηριστικά.

Το θέμα των συγγραμμάτων αποτελεί μια από τις γνωστές παθογένειες της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. «Πάντα αποτελούσε το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης των λειτουργικών αναγκών των πανεπιστημίων και πάντα αναρωτιόμασταν πού ακριβώς πήγαιναν αυτά τα χρήματα» λέει στο «Βήμα» πρώην στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, που θήτευσε στο κτίριο του Αμαρουσίου επί κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Οπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία, το υπουργείο πλήρωνε κάθε χρόνο όλο και περισσότερα χρήματα, αλλά από την παροχή αυτή επωφελούνταν όλο και λιγότεροι. Επί σειρά ετών βρισκόταν σε εξέλιξη ένα όργιο κατασπατάλησης των κρατικών χρηματοδοτήσεων προς τα πανεπιστήμια, έλλειψη διαφάνειας σε κεντρικό επίπεδο και αφάνταστη ταλαιπωρία για τους φοιτητές που καλούνταν να αναζητούν τα συγγράμματά τους ανά τη χώρα.

«Το θέμα δεν απασχολούσε ιδιαίτερα κανέναν και εφόσον δεν προκαλούσε γκρίνιες και ερωτήματα, κανείς δεν το έψαχνε πολύ» λέει ο υπεύθυνος της γραμματείας κεντρικού πανεπιστημίου της χώρας. Πώς λειτουργούσε το σύστημα τα προηγούμενα χρόνια; Οι καθηγητές πρότειναν το βιβλίο που είχαν γράψει οι ίδιοι και ακόμη δύο ή τρία συγγράμματα στους φοιτητές τους. Εκείνοι επέλεγαν φυσικά το βιβλίο κάθε καθηγητή και έκαναν τις σχετικές δηλώσεις στις γραμματείες των πανεπιστημιακών τμημάτων. Οι υπεύθυνοι των γραμματειών εξέδιδαν λίστες με τους φοιτητές που δικαιούνταν συγγράμματα και τις έστελναν στους εκδοτικούς οίκους.

Κάπου εκεί το νήμα... χανόταν. Οι φοιτητές έπρεπε να εμφανιστούν στους εκδοτικούς οίκους, να υπογράψουν για την παραλαβή των βιβλίων τους και να φύγουν. Εμφανίζονταν 200.000 άτομα; Εμφανίζονταν 300.000; «Το υπουργείο πάντως πλήρωνε για 500.000» λέει χαρακτηριστικά ο συνομιλητής μας. Παράλληλα, όμως, δυνατότητα να παραγγέλνουν μόνοι τους βιβλία είχαν σε κάποια τμήματα και οι καθηγητές για λογαριασμό των φοιτητών τους, χωρίς και σε αυτήν την περίπτωση να γίνεται κεντρικός έλεγχος των επιλογών τους. Στο ίδιο παζλ εμπλέκονταν και οι μοναχικοί «σταυροφόροι», οι καθηγητές δηλαδή που εξέδιδαν μόνοι τους τα βιβλία τους.

Εφέτος για πρώτη φορά το νέο σύστημα διανομής «έβγαλε τα λεφτά του», όπως λέει χαριτολογώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Γιάννος Μητσός, σύμβουλος της υπουργού Παιδείας κυρίας Αννας Διαμαντοπούλου σε θέματα ανώτατης εκπαίδευσης. Ο ηλεκτρονικός «Εύδοξος», η Υπηρεσία Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συγγραμμάτων, έδειξε για πρώτη φορά ότι οι ενεργοί φοιτητές όλων των πανεπιστημίων της χώρας δεν ξεπερνούν τα 250.000 άτομα, παρ΄ ότι τα προηγούμενα χρόνια μοιράζονταν συγγράμματα σε 500.000 και αντίστοιχα υπολογίζονταν οι χρηματοδοτήσεις των πανεπιστημίων. Ηδη, για 488 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ, δόθηκαν 31.699 βιβλία που μοιράστηκαν από 902 σημεία διανομής σε ολόκληρη τη χώρα. Στην εκδοτική αυτή «περιπέτεια» ενεπλάκησαν 1.022 εκδότες, ενώ δόθηκαν και 11.000 ηλεκτρονικά βιβλία «ελεύθερης πρόσβασης». «Το παλαιό σύστημα ήταν αναποτελεσματικό και σκοτεινό» λέει ο κ. Μητσός μιλώντας στο «Βήμα». «Το νέο σύστημα δεν στήθηκε βέβαια για ντετεκτιβικούς λόγους» συνεχίζει. «Εφέτος, αντί να χειρίζεται το θέμα κάθε τμήμα μόνο του, κάθε φοιτητής πήρε έναν ατομικό αριθμό και μπήκε στο Ιnternet για να παραγγείλει τα συγγράμματά του» λέει ο κ. Μητσός. «Το θέμα των συγγραμμάτων απασχολούσε το υπουργείο Παιδείας, γι΄ αυτό και κατά καιρούς υπήρξαν αλλαγές στη σχετική νομοθεσία για τον εξορθολογισμό του όλου συστήματος» λέει ο κ. Αθ. Κυριαζής, πρώην ειδικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας. «Η τελευταία υπήρξε στον Νόμο 3549/09 όπου καθιερώθηκε το πολλαπλό βιβλίο και εξασφαλίστηκε η διαφάνεια με την καταχώριση των συγγραμμάτων στο Διαδίκτυο. Επιπλέον υπάρχει η πρόβλεψη το 1/10 του συνολικού αριθμού κάθε διανεμομένου συγγράμματος σε κάθε ΑΕΙ να παραχωρείται στην οικεία βιβλιοθήκη.

Στο δεύτερο στάδιο, τέλος 2008, ξεκίνησε και η διαδικασία του λεγόμενου ηλεκτρονικού συγγράμματος το οποίο ολοκληρώθηκε εφέτος και τέθηκε σε λειτουργία με θετικά αποτελέσματα» δηλώνει.

«ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΒΙΒΛΙΑ»
Η διαδικασία αποτελεί έναν εκδοτικό παραλογισμό ελληνικής έμπνευσης, αφού η διανομή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων είναι ένα θέμα που σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν απασχολεί πλέον κανέναν. «Στο εξωτερικό,το κράτος δεν δίνει βιβλία »λέει η κυρίαΕυγενία Μπουρνόβα, καθηγήτρια στη Νομική Σχολή της Αθήνας.«Απλώς οι φοιτητές πηγαίνουν και διαβάζουν στις βιβλιοθήκες,όπου και βρίσκουν όλα τα βιβλία που χρειάζονται. Βέβαια, υπάρχουν παντού οργανωμένες βιβλιοθήκες.Εδώ δεν έχουμε ούτε βιβλιοθήκες ούτε καν χώρους.Πώς θα καλυφθούν οι χιλιάδες των φοιτητών;Στη δική μας σχολή,που διαθέτει μια από τις καλύτερες βιβλιοθήκες,κάνουν ουρές οι φοιτητές κάθε μέρα»λέει η κυρία Μπουρνόβα


πηγή: ΒΗΜΑ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ποιά τα χαρακτηριστικά ενός καλού δασκάλου;

Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο μια μαθησιακή αλλά και μια ψυχολογική διαδικασία γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να εκπληρούν και το ρόλο του παιδαγωγού – ψυχολόγου.  Σήμερα οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν αποτελεσματικότερα στις όλο και πιο πλουραλιστικές σχολικές τάξεις. Εκτός από καλοί δάσκαλοι, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι και καλοί σύμβουλοι και καλοί εμψυχωτές.
Συμβουλευτική ονομάζεται η προσέγγιση που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός ο οποίος προσφέρει ψυχολογική βοήθεια ή στήριξη σε μαθητές του ή σε γονείς μαθητών του προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους (ανάγκες που πηγάζουν από το σχολείο, συμμαθητές, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον). Δεν επιδιώκεται ψυχανάλυση αλλά ψυχολογική στήριξη αυτών. Η συμβουλευτική στην εκπαίδευση επιδιώκει την καλή συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Όσον αφορά τα παιδιά με αναπηρίες και την οικογένειά τους η συμβουλευτική και οι συμβ…

Το Αργεντίνικο Τάνγκο σας δίνει ραντεβού το Σάββατο 16 Απριλίου στο Cyber's

Η θέση της γυναίκας στην Αρχαία Ελλάδα ... Η Μήδεια στον Ευριπίδη λέει «θα προτιμούσα να πολεμήσω τρεις φορές παρά να γεννήσω μία»

Στην αρχαία Ελλάδα η γυναίκα δεν έχαιρε μεγάλης υπολήψεως. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι είχαν φτιάξει κοινωνίες πολεμιστών και εμπόρων που ήταν κατεξοχήν ανδροκρατικές, ενώ οι γυναίκες ήταν χρήσιμες για τη σεξουαλική ικανοποίηση των ανδρών και βέβαια για την αναπαραγωγή. Η γέννηση και η ανατροφή των παιδιών ήταν οι σοβαρότερες αρμοδιότητες που είχε η γυναίκα. Οι μητέρες είχαν σοβαρότατη αποστολή να επιτελέσουν, κυρίως όταν έπρεπε να αναθρέψουν αγόρια, γιατί τα νεογέννητα κορίτσια ήταν γενικώς ανεπιθύμητα. Η συνήθης πρακτική για ανεπιθύμητα παιδιά, δηλαδή κορίτσια ή άρρωστα νεογέννητα, δεν ήταν βρεφοκτονία, αλλά η εγκατάλειψή τους σε μια ερημιά, η «έκθεσις». Τοκετός στην αρχαιότητα. Ανάγλυφο του 5ου π.Χ αιώνα Σύμφωνα με ιστορικές εκτιμήσεις, το 10% των νεογέννητων κοριτσιών πετιόντουσαν στις ερημιές και πέθαιναν.