Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συμβούλιο Διοίκησης σε κάθε ΑΕΙ

Η πρόβλεψη του Συντάγματος για τη διοικητική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων αποτελεί την «κόκκινη γραμμή» που θέτουν οι πρυτάνεις για τις μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ευρύτερα μάλιστα, οι πρυτάνεις διαμηνύουν ότι «η πανεπιστημιακή κοινότητα δεν θα δεχθεί αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος», όπως ανέφερε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων και πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Από την πλευρά τους, κύκλοι του υπουργείου που μίλησαν χθες στην «Κ» τόνιζαν ότι «η απόφαση της Συνόδου Πρυτάνεων λέει ουσιαστικά “μην αλλάζετε τίποτε”.
Η ουσία της συζήτησης έχει σημασία, οι προτάσεις για ένα πραγματικά νέο πανεπιστήμιο. Ως προς το συνταγματικό, αυτό θα συζητηθεί όταν παρουσιαστεί το σχέδιο νόμου. Αλλιώς χρησιμοποιείται ως προπέτασμα καπνού για να μην υπάρξει καμία πρόοδος».
«Ο κοινός τόπος δεν είναι κατασκευή, τον αναζητούν οι συνομιλητές» τόνισε ο κ. Παπαθεοδώρου, απαντώντας στην προοπτική αναζήτησης χρυσής τομής ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και τα ΑΕΙ, ύστερα και από τη δήλωση της υπουργού Παιδείας κ. Αννας Διαμαντοπούλου για «δεύτερο και τρίτο κείμενο διαβούλευσης έως ότου διαμορφωθεί το προσχέδιο νόμου μέσα στον Φεβρουάριο».
Βέβαια, όπως συμπλήρωσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, οι αφετηρίες υπουργείου - ακαδημαϊκής κοινότητας για τη φιλοσοφία των αλλαγών στα ΑΕΙ είναι διαφορετικές. «Το υπουργείο τονίζει ότι τα προβλήματα των ΑΕΙ ξεκινούν από το σύστημα διοίκησης και προτείνει -μέσω του κειμένου διαβούλευσης- μία νέα μορφή πανεπιστημίου. Από την πλευρά της, η ακαδημαϊκή κοινότητα λέει ότι δεν μπορεί να τεθεί σε διάλογο το σύστημα διοίκησης των ιδρυμάτων» συμπλήρωσε ο κ. Παπαθεοδώρου, εστιάζοντας στην ομόφωνη απόφαση της έκτακτης Συνόδου των Πρυτάνεων (στο Λαύριο το περασμένο Σάββατο 11/12). Συγκεκριμένα, η απόφαση αναφέρει ότι οι αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να διαπνέονται από δύο βασικές αρχές, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 16 του Συντάγματος, για τον σεβασμό και την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα των πανεπιστημίων (άρα η χρηματοδότηση και ο έλεγχος νομιμότητας παραμένουν ουσιαστικές υποχρεώσεις του κράτους) καθώς και για την κατοχύρωση της πλήρους αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Αρα, η διοίκηση των ιδρυμάτων πρέπει να ασκείται αποκλειστικά από αιρετά πανεπιστημιακά όργανα. Κατά συνέπεια, οι πρυτάνεις αρνούνται να δεχθούν την πρόταση του υπουργείου Παιδείας για θεσμοθέτηση Συμβουλίου Διοίκησης σε κάθε ΑΕΙ με την παρουσία εξωπανεπιστημιακών προσωπικοτήτων.
Μάλιστα, ο κ. Παπαθεοδώρου πρόσθεσε ότι «τα πανεπιστήμια ανήκουν στον ελληνικό λαό και όχι στους πρυτάνεις», απαντώντας σε σχετική αναφορά της υπουργού Παιδείας, ενώ αναφέρθηκε και στα πρόσφατα αιτήματα του υπουργείου Παιδείας για αποστολή στοιχείων (με «ποινή» την αναστολή της χρηματοδότησης) σχετικά με την οικογενειοκρατία στα ΑΕΙ, τις ώρες διδασκαλίας των πανεπιστημιακών, τους τομείς και τις ώρες απασχόλησης των υπό πρόσληψη συμβασιούχων κ. ά. «Δεν ετέθη ζήτημα μη απάντησης των πανεπιστημίων. Βέβαια, αναλόγως του μεγέθους κάθε ιδρύματος, απαιτείται και διαφορετικός χρόνος για την αποστολή στοιχείων» είπε και συμπλήρωσε ότι «τα πανεπιστήμια δεν διέπονται από αλαζονικά σύνδρομα».

Αποστολος Λακασας
kathimerini

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ποιά τα χαρακτηριστικά ενός καλού δασκάλου;

Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο μια μαθησιακή αλλά και μια ψυχολογική διαδικασία γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να εκπληρούν και το ρόλο του παιδαγωγού – ψυχολόγου.  Σήμερα οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να λειτουργήσουν αποτελεσματικότερα στις όλο και πιο πλουραλιστικές σχολικές τάξεις. Εκτός από καλοί δάσκαλοι, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι και καλοί σύμβουλοι και καλοί εμψυχωτές.
Συμβουλευτική ονομάζεται η προσέγγιση που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός ο οποίος προσφέρει ψυχολογική βοήθεια ή στήριξη σε μαθητές του ή σε γονείς μαθητών του προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους (ανάγκες που πηγάζουν από το σχολείο, συμμαθητές, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον). Δεν επιδιώκεται ψυχανάλυση αλλά ψυχολογική στήριξη αυτών. Η συμβουλευτική στην εκπαίδευση επιδιώκει την καλή συνεργασία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Όσον αφορά τα παιδιά με αναπηρίες και την οικογένειά τους η συμβουλευτική και οι συμβ…

Το Αργεντίνικο Τάνγκο σας δίνει ραντεβού το Σάββατο 16 Απριλίου στο Cyber's

Η θέση της γυναίκας στην Αρχαία Ελλάδα ... Η Μήδεια στον Ευριπίδη λέει «θα προτιμούσα να πολεμήσω τρεις φορές παρά να γεννήσω μία»

Στην αρχαία Ελλάδα η γυναίκα δεν έχαιρε μεγάλης υπολήψεως. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι είχαν φτιάξει κοινωνίες πολεμιστών και εμπόρων που ήταν κατεξοχήν ανδροκρατικές, ενώ οι γυναίκες ήταν χρήσιμες για τη σεξουαλική ικανοποίηση των ανδρών και βέβαια για την αναπαραγωγή. Η γέννηση και η ανατροφή των παιδιών ήταν οι σοβαρότερες αρμοδιότητες που είχε η γυναίκα. Οι μητέρες είχαν σοβαρότατη αποστολή να επιτελέσουν, κυρίως όταν έπρεπε να αναθρέψουν αγόρια, γιατί τα νεογέννητα κορίτσια ήταν γενικώς ανεπιθύμητα. Η συνήθης πρακτική για ανεπιθύμητα παιδιά, δηλαδή κορίτσια ή άρρωστα νεογέννητα, δεν ήταν βρεφοκτονία, αλλά η εγκατάλειψή τους σε μια ερημιά, η «έκθεσις». Τοκετός στην αρχαιότητα. Ανάγλυφο του 5ου π.Χ αιώνα Σύμφωνα με ιστορικές εκτιμήσεις, το 10% των νεογέννητων κοριτσιών πετιόντουσαν στις ερημιές και πέθαιναν.